Продаж газового ресурсу через біржі в 2021 році

Який вплив на ринок може мати передбачена в законопроекті №3958 ініціатива з продажу ресурсу УГВ виключно через біржу? Якою повинна бути частка продажу ресурсу УГВ на біржі з вивільнився з-під ПСО обсягу (близько 8 млрд куб. М)? На ці питання вже є відповіді і вони в цій статті.

Таке рішення мало б колосальний позитивний ефект для ринку. Це дозволило б калібрувати учасників, протестувати їх на виживання. На даний момент конкурувати на ринку, боротися за споживача своїх послуг тільки з набором сервісів нереально. Працювати буде тільки зв’язка «сервіс плюс ціна ресурсу».

Що стосується законопроекту, подивимося, який закон вийде з-під пера законодавців.Верховна Рада в першому читанні схвалила законопроект №3176, ухвалення якого дозволить Оператору ГТС України, операторам газорозподільних мереж та інших учасників ринку купувати природний газ для балансування не на ProZorro, а через біржу. На сайті Української енергетичної біржі www.ueex.com.ua є детальне інтерв’ю з цього приводу, на якому було надано розгорнуту відповідь на це питання.

Як це зміна вплине на ринок

Саме така модель і є цільовою відповідно до Регламенту ЄС №312 / 2014. За фактом, коли така система працює, Оператор ГТС регулює тільки залишкові небаланси, які учасники не змогли закрити самостійно, він повинен мати можливість протягом газових доби збалансувати ГТС: купити або продати газ в / із системи.

Але мета в тому, щоб учасники самостійно балансували, якщо вони цього не зробили, Оператор ГТС «допродати» їм бракує ресурс або «викуповує» у них надлишки по маржинальним цінами — це фінансове врегулювання і якась штрафна міра.

Однак в нашій ситуації склалося відразу два негативних фактори: можливості закуповувати газ для балансування на біржі були позбавлені як учасники ринку з держсектора, так і Оператор ГТС, який проводив такі закупівлі через систему ProZorro.  Ціна газу в рамках послуг балансування для учасників при цьому визначається за формулою, прив’язаною до котирувань європейських хабів.

Але найчастіше ці ціни істотно відрізнялися від ринкових цін на ресурс в Україні. У такі моменти учасники ринку могли створювати штучні небаланси, щоб придбати або продати газ ОГТСУ і отримати вигоду від цінових коливань.

Тепер же, коли на базі УЕБ запрацює повноцінний ринок добової балансування, до якого отримає доступ Оператор ГТС, ці проблеми будуть вирішені.  Маржинальні ціни продажу і покупки газу будуть прив’язані до ринкового бенчмарку.  Учасники ринку отримають надійний інструмент для самостійного врегулювання своїх небалансів.

Участь ОГТСУ в біржових торгах також стане запорукою для подальшої лібералізації індустрії і дозволить значно підвищити ліквідність на ринку газу.